۞ حـدیـث روز :
ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ. سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم دردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » اقتصادی
  • شناسه : 2557
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹

۴۰ همت پروژه صنعتی و معدنی در کرمان آماده افتتاح شد

اقتصاد مقاومتی یک واژه خاص نیست بلکه دستور ولی و تفکر است و باید با این مدل کار کنیم و کشور را پیش ببریم.

کرمان – ایرنا – معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۳۰ پروژه در حوزه صنعت و معدن استان کرمان آماده بهره‌برداری شده که این طرح‌ها در چله پایانی خدمت دولت سیزدهم به ارزش ۴۰ همت طی روزهای آینده افتتاح خواهند شد.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی برادران روز پنجشنبه در نخستین جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی در کرمان افزود: این پروژه ها در حوزه تکمیل زنجیره ارزش افزوده آهن، مس و زغال سنگ تعریف شده که امیدوارم بتواند در توسعه این استان موثر واقع شود.

وی با تاکید بر رویکرد دولت در تکمیل زنجیره های پایین دستی عنوان کرد: عزم ایجاد صنایع پایین دستی، قطعه سازی، خدماتی و پایین دستی که در این دولت ایجاد شد در بین تمامی مردم شکل گرفته است.

تکمیل زنجیره ارزش افزوده در کرمان

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس برنامه ریزی در حوزه صنعت معدن و تجارت، سهم استان کرمان را در تولید ناخالص داخلی کشور افزایش دادیم که در این زمینه توجه به زنجیره ارزش افزوده داشتیم.

وی ادامه داد: کرمان در افق ۱۴۰۴ میزان ۴۲ میلیون تن از ۸۰ میلیون تن تولید کنسانتره کشور، ۳۲ میلیون تن گندله و ۱۷ میلیون از ۵۵ آهن اسفنجی کشور و ۱۱ میلیون تن شمش را تولید خواهد کرد.

فعالیت ۱۸ مگاپروژه‌ در کرمان

برادران تصریح کرد: ۱۸ مگاپروژه در استان کرمان داریم که هرکدام از این پروژه ها با همکاری استانداری کرمان در مقیاس یک ذوب آهن اصفهان فعالیت می کنند و برخی از این پروژه ها جدید آماده بهره برداری شده که طی روزهای آینده افتتاح خواهند شد.

وی یادآور شد: امیدوارم که در این مدت باقی مانده از دولت شهید رییسی، بتوانیم کارهای نیمه تمام را کامل کنیم و در این زمینه با سفر به استان ها پروژه ها را حمایت می‌کنیم.

واردات موجود زیبنده کشور نیست

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: رییس جمهور شهید در رسیدگی به مشکلات مردم، صنعت و واحدهای تولیدی شب و روز نمی شناختند و باوجود ظرفیت‌ها، توانمندی نیروی انسانی فرهیخته دانش محور، قدرت جوانی، مواد اولیه (فقط در استان کرمان بیش از ۴۲ عنصر مواد اولیه در معادن وجود دارد) و وجود صنایع پایه اما باز هم در برخی محصولات وارد کننده محصولات نهایی هستیم و این موضوع زیبنده کشور نیست.

وی ادامه داد: ما برخی کالاها را از دیگر کشورها وارد می کنیم و با این اقدام ارزش افزوده و اشتغال برای آن کشور است اما هزینه آن را ما پرداخت کنیم.

برادران عنوان کرد: خاطرات زیادی از توجه رییس جمهور به صنعت برای من به یادگار مانده و هنوز دستورات و کلام ایشان در کارتابل اداری ما قرار دارد، این خاطرات باید مکتوب و مستند شود تا مردم بدانند که انتخابی درست انجام دادند.

وی افزود: انتخاب عنصری خدامحور، ساده زیست، پرکار و مردمی بودن رییسی بازگو شده اما ویژگی اصلی این شهید اخلاص و اتصال به خداوند و ائمه اطهار (ع) بود که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر صمت ابراز داشت: مردم در انتخابات ریاست جمهوری انسانی خدایی را انتخاب کردند و این مردم این مشی را ادامه خواهند داد زیرا هزینه زیادی برای آن دادند.

وی با اشاره به برکت خون شهدا برای کشور گفت: شهدایی که برای مسایل و مشکلات مردم روحی آزاد دارند، برای حفظ منافع نظام روحی آزادتر خواهد داشت و همانگونه که روح شهید سلیمانی بیش از سردار سلیمانی به نظام کمک کرد، روح شهید رییسی نیز همینگونه است.

حمایت رییس جمهور شهید از صنعت

برادران در ادامه با اشاره به راه‌اندازی شهرک سدید به صورت داوطلبانه توسط نیروهای فرهنگی تصریح کرد: رییس جمهور هشت سفر به خوزستان و پنج سفر به کرمان داشتند و به واقع ما نتوانستیم پا به پای این شهید حرکت کنیم.

وی عنوان کرد: برخی چالش ها باید در سطح معاونت وزارتخانه رفع می‌شد اما رییس جمهور شهید این مسایل را به دفتر خود می آورد و با حضور مسئولان ذیربط و با تسلط خود بر حوزه صنعت، این مسایل را رفع می کرد.

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با شهادت رییس جمهور، ما بزرگترین حامی خود را از دست دادیم زیرا در تاریخ صنعت چنین رییس جمهوری نداشتیم و در این حوزه این میزان اشراف به واحدهای صنعتی، شهرهای مختلف و ارتباط با متصدیان بی سابقه است.

وی ادامه داد: رییس جمهور شهید حتی از فعالان صنعتی از جناح های مخالف سیاسی حمایت می کرد و ما این سرمایه بزرگ را از دست دادیم.

برادران بیان کرد: سرمایه های بزرگتری هم در کشور وجود دارد که در انتخابات به میدان خواهند آمد و این مسیر را و مشی شهید زیستن را طی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برخی افراد به شهید رییسی توهین می کردند اما آنان نیز در انتخابات شرکت کرده اند گفت: روح ملت و دعای رهبر معظم انقلاب به انتخاب اصلح کمک خواهد کرد.

معاون وزیر صمت ادامه داد: این افراد می‌دانستند که رشد اقتصادی کشور شکل می گیرد و می دانستند تورم تولید در بعضی بخش ها از ۱۰۰ به ۳۰ درصد کاهش یافته اما آن را نادیده می گیرند، در حالی که میزان تورم توسط برخی از مدیران دولت قبل و براساس فرمول گذشته محاسبه می شد، این افراد اشتغالزایی را می دیدند و منکر آن می شدند و بهانه جویی می کردند اما رییس جمهور به این بهانه ها اهمیت نمی داد و دلسرد نمی شد.

وی یادآور شد: جامعه کارگری در تمامی مراسمات شهید رییسی سنگ تمام گذاشتند و در تشییع این شهید آمدند زیرا شهید رییسی در زمان حیات به فکر آنان بود.

کارهای نیمه تمام شهید رییسی را کامل کنیم و دولت را تحویل دهیم

برادران گفت: باید کارهای ناتمام شهید رییسی را به اتمام برسانیم و در این زمینه پروژه هایی آغاز شده و واحدهایی احیا شده که باید دوباره مورد توجه قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: گرچه عده می گفتند که مشارکت سیاسی در انتخابات پایین بوده اما با مشارکت بالا دولت را تحویل خواهیم داد تا رییس جمهور جدید با رقابت مومنانه متکی بر ارزش ها انتخاب شود.

وی ادامه داد: هر کسی بیشتر خدمت کند مردم قدردان خواهند بود و هرکس این مسیر را ادامه دهد مورد اقبال مردم قرار خواهد گرفت.

ویژگی های پروژه های اقتصادی مقاومتی

معاون وزیر صمت در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: درون‌زا بودن، درون‌گرا بودن و صنایع تاب آور از ویژگی های اقتصاد مقاومتی است، بسیاری اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی می دانستند اما این حوزه پویا، فعال و با رویکرد صادراتی است، باید به سمتی برویم تاب آوری اقتصاد کشور را ارتقا دهیم.

وی افزود: واحدهای تک منبعی (تامین مواد اولیه از یک واحد) از اقتصاد مقاومتی دور هستند و تولید تک محصولی محکوم به شکست است زیرا در صورتی که این محصول خریداری نشود یا مشتری شما یک واحد خاص باشد واحد شما پایدار و مقاوم نخواهد بود.

برادران با طرح این پرسش چه کنیم اقتصاد ما مقاوم شود؟ گفت: از واحدهای تحقیق و توسعه خود بخواهیم که در حوزه منابع و محصول به سمت تنوع برند و مشتریان مختلف داشته باشند تا اقتصاد ما مقاومتی شود.

وی تصریح کرد: اقتصاد تک محصولی، متکی به نفت و مواد خام آسیب پذیر است زیرا با یک تحریم این آسیب عیان می شود و اگر فروشنده مواد خام در حوزه محصولات فلزی و شیمیایی باشیم نمی توانیم ارزش افزوده خود را در زنجیره تولید داخلی داشته باشیم.

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افتتاح و بازدید از واحدهای تولیدی کرمان افزود: واحدهایی داشتیم که برخی از حلقه های ارزش افزوده را نداشتند که این موضوع نشان دهنده ضعف ما است و تا اقتصاد مقاومتی ایده آل فاصله داریم اما در این زمینه برنامه ریزی خوبی در کشور و استان کرمان صورت گرفته است.

اقدامات دولت سیزدهم را فقط یک شهید می‌توانست انجام دهد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در این آیین گفت: سال ۱۴۰۰ دولت زمان تحویل حتی مشکل پرداخت حقوق داشت اما امروز از ارتقای صادرات و انعقاد پیمان های شانگهای و بریکس صحبت می کنیم.

امیر حسن زاده با بیان اینکه این اتفاقات ظرف مدت سه سال افتاد و فقط یک شهید می توانست آنها را انجام دهد تصریح کرد: کاندیدای جدیدی که در انتخابات رییس جمهوری رای می آورد دیگر دغدغه های ابتدای فعالیت دولت سیزدهم را ندارد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در دولت، واحدهای تولیدی و بین مردم باید وجود داشته باشد عنوان کرد: ما برای رفع موانع تولید پول و نیروی جدیدی اضافه نکردیم و با همین عده، منابع و قوانین مشکلات را حل کردیم اما همچنان با ایده آل فاصله داریم.

معاون استاندار کرمان با تاکید بر تامین نیازها از داخل، نگاه صادرات محور، دانش و تولید محتوا برای صادرات و اقتصاد مقاومتی برای تولید اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی باید از خریدهای منازل مردم تا خلاقیت ادامه یابد.

وی با اشاره به نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در اتفاقات اخیر کشور ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک واژه خاص نیست بلکه دستور ولی و تفکر است و باید با این مدل کار کنیم و کشور را پیش ببریم.

۲۰۰ اثر در نخستین جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی بررسی و در این رویداد ۴۰ اثر برتر شناخته شدند که نشان اقتصاد مقاومتی را دریافت کردند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*